Вьетнам открыт для экспатов, или Шокирующая Азия Андрея Самойловича

Андрей Самойлович, управляющий директор компании Perfetti Van Melle в Хошимин, Вьетнам. До этого работал генеральным директором украинского офиса Reckitt Benckiser еще раньше в Крафт Фудз (сейчас Mondelez) кантри-менеджером на рынки Казахстана, Беларуси, Молдовы, Грузии, Армении, Азербайджана, Узбекистана, Таджикистана, Киргизии, Туркменистана и Монголии. Еще раньше – в маркетинге компаний Coca-Cola и Procter&Gamble.

Андрей, ты украинский управленец, специализирующийся по Азии, можно так тебя охарактеризовать?

Я ніколи не ставив собі завдання працювати саме з Азією. Питання швидше релевантного досвіду та можливостей, які відкриває ця робота. Працюючи з ринками, в тому числі з азійськими, розумієш усі особливості emergent markets (ринків, що розвиваються).

adpage
Местная еда стоит того, что бы ее попробовать

До того ж, В’єтнам має свої культурні особливості, і це цікаво. Важливо, що у моєї позиції була суттева перевага – управління компанією та виробництвом. Така можливість не часто трапляється.

Adpage
Архитектура Хошимина – город меняется на глазах

Что специфичного на рынке Вьетнама? 

Перше – традиції та життєвий уклад. В’єтнамці дуже традіційні, вони орієнтовані на сім’ю, колектив, у якому живуть. Воні великою мірою пасивні та дуже ієрархічні, і це зумовлює всі інші особливості.

Наприклад, ритейл – це «дірка в стіні», палатка чи навіс без дверей, віконце, через яке продаються товари. І таких торговельних точок у країні 550 тис. роздрібної продуктової торгівлі і приблизно 400 дрібної HoReCa – в той час як в Україні не більше 150 тисяч з урахуванням найдрібніших та сезонних точок. Лідирують продажі single serve маленькими об’ємами, незалежно від вартості в перерахуванні на кілограм.

Adpage
Торговые ряды
adpage
Уличные торговцы
adpage
Особенности местного ритейла

Що ж до смаків, то, наприклад, серед цукерок Chupa-Chups, які виробляє компанія Perfetti Van Melle, найпопулярнішими є екзотичні – яблуко, виноград, полуниця. Так, це екзотика для місцевих, адже при зарплаті у $200 яблука коштують $10, виноград $15, полуниця $20, а манго $1-2 за кілограм. Смаки та продукти з додаванням молока можна продавати удвічі дорожче, адже корови у В’єтнамі не приживаються через клімат, а отже, молоко і все з ним пов’язане вважається преміальним продуктом. Узяти згущенку – це продукт затребуваний та може бути заохоченням для продавців. Взагалі специфічний момент, тут люблять, щоб усе було солодким – кава, молоко, йогурти. Підсолоджується навіть звичайне свіже молоко.

adpage
Социалистическая Республика Вьетнам

Цікавий ринок дитячого харчування. Діти для в’єтнамців усе, і здорова дитина – це товста дитина. Малечу годують дитячим харчуваням до п’яти років; слогани на упаковках обіцяють збільшення або ваги дитинки, або її головного мозку.

Для в’єтнамців європейські свята неважливі. Натомість їхній Новий рік святкують усі. Він зветься “ТЕТ”, для нас чимось схожий на китайський – але вь’єтнаці дуже не люблють коли так говорять. На цілий тиждень місто завмирає, бо всі їдуть туди, де вони народилися. Кожен день свята призначено для святкування з сім’єю, друзями, родичами. В цей період  компанії продають +20-30% до річного об’єму продажів, не всі звічайно, але всі намагаються бути максимально активними в цей час.

adpage
Вид на даунтаун

Канали комунікації теж специфічні. Телебачення дуже клатерне, одних місцевих каналів більше ніж 100. За споживанням Інтернету В’єтнам у пятірці світових лідерів, і переважають саме мобільні пристрої. Техніка – особлива річ, для в’єтнамців це статус. У таксиста, швидше за все, буде IPhone. Усі користуються месенджерами, але переважають локалізовані (питання мови). Наружна реклама не така, до якої звикли ми. Її дуже багато, але це не біг-борди, а вивіски на будь-який смак, із освітленням та різноманітним оздобленням.

Ты работал в международных компаниях, где подходы к маркетингу стандартизированы, а рекламные материалы разрабатываются в хабах и адаптируются на разных рынках. По твоему опыту, каковы отличия маркетинга и рекламы на рынках Восточной Европы и Азии?  

Специфіка країни в тому, що митні та податкові закони серйозно підтримують місцеве виробництво, без якого не можуть розвиватися великі компанії. Тому багато локальніх брендів, і відповідно, локальної рекламної комунікації.

adpage
Уличный общепит

Реклама у В’єтнамі особлива. Все, що рекламується, має бути донесене просто, а радість від споживання продукту має бути справді величезною. Що ж стосується героїв рекламних роликів – то краще б вони були «своїми». Щоб стати “своїм”, треба пам’ятати про три улюблені речі в’єтнамців:  cуп-лапша, скутер та караоке. Співають усі та на всіх святах. Ходять у караоке – це такий національний спорт. Музика звучить усюди.

У Вєтнамі зараз тренд на все локальне. Один з успішних прикладів маркетингу – кампанія Nestle Cafe Viet, бренд кави, запущений саме для в’єтнамського ринку. Каву тут вирощують і вміють готувати, гарні кав’ярні залишилися, мабуть, від французів. Каву п’ють більше холодною, міцну та дуже солодку, зі згущеним молоком. Свіже молоко до кави – типова ознака експата. П’ють і чай, переважно зелений.

adpage
Локальный кофейный бренд Nestle

Что из производящегося во Вьетнаме экспортируется на родной украинский рынок? Что связывает две страны?

Chupa-Chups, який виробляється тут на заводі, тепер експортується в Україну. Раніше його завозили з Росії.

Один з найбагатших людей В’єтнаму в минулому власник Мівіни. Взагалі багато хто з в’єтнамців у бізнесі пов’язаний з Харковом та ринком Барабашово. Тут досі є банк, де працюють українці, які приїхали з Києва під час співпраці з Дельта банком. Співпраця скінчилася – а спеціалісти залишилися.

Експортується багато заморожених морепродуктів: креветки, кальмари, риба, сюди ж додам різноманітний текстиль та електронику, яка виробляється для міжнародних брендів. В’єтнам поступово стає «другим Китаєм»: сюди переносяться всі можливі виробництва – через дешеву робочу силу, стабільність, досить лояльне для інвесторів законодавство і відносно нормальну, як для Азії, інфраструктуру. Великі інвестиції йдуть у країну через низькі витрати на робочу силу.  Україна територіально набагато ближча до Европи – а зарплатня українців зараз на рівні В’єтнаму. Рівень кваліфікації, інфраструктури та логістики у нашій країні набагато вищий, та через політичну нестабільність і відсутність законодавчої бази інвестори віддають перевагу Азії. Все це показує, як далеко позаду всього іншого світу ми знаходимося.

Каковы особенности ведения бизнеса во Вьетнаме?

Основне – різниця в менталітеті. Для місцевих головне – перебувати в гармонії. Тому вони не підуть на відкритий конфлікт, не суперечитимуть керівництву чи колегам, із повагою ставитимуться до вищих за статусом або старших за віком.

adpage
Команда во главе с Андреем Самойловичем

Друге – це колективне мислення. Не можна відмітити чи похвалити одну людину, бо це не буде мотивуванням, навпаки – вона зніяковіє. Слід хвалити групу, команду.

adpage
Особенности корпоративной культуры. Празднование Нового Года на заводе
adpage
Сцена для выступающих на корпоративном Новом Году

Спочатку були проблеми з розумінням колег, навіть тих, хто розмовляє англійською. У в’єтнамській мові слова завдовжки у склад, і кожне слово може мати по 8-9 значень в залежності від інтонації. Акцент дуже сильний, а вчити їхню мову я навіть не намагався. Зараз розумію тих, хто приїжджає та не одразу розуміє, про що йдеться на зустрічах, – через місцеву вимову.

adpage
Сторчек на скутерах

Корпоративи завжди проходять із караоке. Цікава особливість: в’єтнамці не сидять за столом у ресторанах. Сидять у барах, у караоке – але коли їжа скінчилася, всі встають і розходяться.

Твоя рекомендация тем, кто рассматривает работу за пределами Украины, во Вьетнаме, например.

В’єтнам відкритий для іноземців. Тут безпечно. І наголовніше – не вистачає власних фахівців і менеджерів. Країна дуже швидко розвивається, а кадри не встигають готувати, тому активно залучаються іноземці.  У моїй менеджмент-команді з семи людей четверо – експати. Я знайомий з українцями, які працюють у рекламних агенціях, і знаю, що рісерч-компанії шукали спеціалістів, у тому числі і з України.

adpage
Местный супермаркет

Багато хто приїздить до Хошиміну (Сайгон) для того, щоб викладати англійську мову, з якою тут біда. Мало хто розуміє англійську, а в’єтнамською мовою ти не вимовиш навіть назву вулиці. Крім цього, тут багато IT-спеціалістів, які обслуговують азійський аналог Amazon.

Adpage
“Обычная” еда

Что нравится в Хошимине, а за чем скучаешь?

Їжа дуже подобалася, але перші 3-4 місяці, теперь звик, часто їм лапшу з креветками. Не вистачає подорожей на своєму автомобілі, він у мене є, але пересуватися ним вулицями міста складно. Усі живуть на мопедах, їздять, сидять на них, коли зустрічаються з друзями, навіть сплять. Не вистачає звичних молочних продуктів: масла, сирів. Але, мабуть, найбільше не вистачає зміни сезонів. Час ніби зупиняється, погода однакова, різниця тільки в тому, є дощ чи немає. Не вистачає відчуття весни та початку літа, про яке ви пишете у Facebook.

Фото из архива Андрея Самойловича

Оставьте первый комментарий

Оставить комментарий

Ваш электронный адрес не будет опубликован.